2014-01-16

Men har Ask någon lösning på själva problemet?


Justitieministern föreslår skärpta straff för dataintrång. Om det är rätt och rimligt vet jag helt enkelt inte. Det är alltid lurigt att bedöma straffvärden. Läs mer hos SR... »

Men det är rätt troligt att regeringen har inspirerats av fallet Gottfrid Svartholm Warg. (Även om delar av skuldfrågan i hans fall fortfarande är öppen och hans eventuella syfte är okänt.)

Men jag tänker lämna straffvärdet för dataintrång och Anakata lite åt sidan, för ett relaterat spår. Nämligen fallets faktiska omständigheter.

  • Vi kan notera att Skatteverket / Logica har haft urusel säkerhet.
  • När de väl konstaterat att ett intrång skett, då försökte de själva mörka händelsen.
  • Ingen på Skatteverket / Logica tagit ansvar eller drabbats av några konsekvenser.
  • Det förefaller som om Skatteverket / Logica fortfarande inte har åtgärdat de säkerhetsbrister som har förekommit.

Medan tidningsrubrikerna handlar om hur Anakata bollas fram och tillbaka mellan olika europeiska länder som tror att de möjligen kan ha något på honom – så tigs alltså de verkliga problemen ihjäl.

Inga politiker i riksdag eller regering har visat något som helst intresse för dessa frågor. Inga journalister har intresserat sig saken. Alla låtsas som om det regnar.

Att regeringen nu skärper straffen för dataintrång (Lex Anakata) löser med andra ord inte speciellt mycket. Men det är väl plakatpolitik formulerad av moderaternas spin doctors, kan man anta.

För övrigt känns det lite som ödets ironi att regeringen föreslår skärpta straff för dataintrång samtidigt som FRA har avslöjats med att ägna sig åt just sådan verksamhet.

Se även: SVT » | Pirate MEP Christian Engström » | IDG »

16 kommentarer:

  1. Om jag inte kommenterat försöker jag igen.
    Eller inte.
    Gredelina kuvert..
    Ask...

    SvaraRadera
  2. Ask har nog inte lösning på nåt.
    Förvånande att hon sitter kvar. Eller kanske inte.
    Representativ demokrati.

    SvaraRadera
  3. Narkotikaliberal som du är, hur kommenterar du Svartholms amfetaminmissbruk, och ligger det på statens ansvar att få honom fri från droger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregud! Menar du att Gottfrid sprungit omkring och varit pigg alltid? Det är ju ett brott mot den lagstadgade vilan. Så kan vi absolut inte ha det. Här krävs krafttag. Tänk på barnen.

      Radera
  4. Jag är Anonym 17 januari, 2014 01:41:

    Eller är det frihetsfronten som har nån verksamhet som får han att avstå från narkotika och brottslig verksamhet?

    /Magnus

    SvaraRadera
  5. Kristina Svartholm17 januari, 2014 13:50

    Så tråkigt att det inte ska gå att diskutera sakfrågorna, dataintrång gentemot myndigheternas/företagens ansvar för säkerhetsfrågor.
    Jag försvarar definitivt inte intrång - men jag kan inte heller försvara slafsig it-säkerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför har han så svårt att skaffa sig ett riktigt jobb?

      När blev det så svårt att fatta att myndighetsåldern i Sverige är 18 år? Då får man ta konsekvenser för sitt handlande. Det är nästan en skam att du som mamma? gör ett inlägg här.

      /Magnus

      Radera
    2. Däremot kan jag känslomässigt förstå att du försvarar din son. Även om det sker på drogliberalen Henrik Alexanderssons hemmaplan. Ni finns i mina tankar när det gäller att komma bort från drogmissbruket!

      /Magnus

      Radera
    3. Magnus:

      Vilket skitsnack! Gottfrid är en hjälte!
      Det är inget tecken på friskhet att vara välanpassad till ett sjukt samhälle...

      Radera
  6. Amnexis: Givetvis får du kalla mig för vad du vill. Däremot känns det lite kymigt när du använder ord som jag personligen uppfattar som stötande. Jag hyllar helst mina meningsfränder om dom har en poäng gentemot mina egna åsikter.

    Dock är du och avsaknaden av allt vad poäng heter så uppenbar.

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallade det du skrev för skitsnack, du är säkert en trevlig person i övrigt. Ordet drogliberal är f.ö. också stötande.

      Min poäng med att beskriva honom som hjälte var att Gottfrid på bekostnad av sitt eget väl och ve drar ner brallorna på staten. Och din poäng med det du skrev var vad? Att Gottfrid förtjänar att bollas runt som en vante mellan EU-länder som vill smiska upp Pirate Bay grundaren lite extra inför allmän beskådan? Förtydliga gärna.

      Radera
  7. Jag måste vara ärlig.. jag menade givetvis mina meningsovänner..

    Har dom en bra poäng så kan jag givetvis ändra åsikt! :-)

    Jag är inte dummare än så.

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att en spinkig datakille med drogproblem hackar Svenska myndigheters hemsidor är inte alls ett problem anser du?

      Du står hellre nere på torget, längst framme vid stupstocken med en korg ägg...

      Radera
  8. Jag ser det som ett stort problem!

    Varför kan inte denna kille skaffa sig ett riktigt jobb? Han smiter till Kambodja som inte har utlämningsavtal med Sverige. Förmodligen också för det landet har god tillgång på droger.

    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser alltså inga problem med svenska myndigheters IT-säkerhet?

      Ha det så kul nere på torget. Du plockar väl upp efter dig när du kastat dina ägg och ruttna grönsaker på stackarn?

      Själv skulle jag känna mig rejält kymig om jag gick igång så pass som du på att kasta paj på en brottslings mamma via internet.

      Radera
  9. Statsministern står ju i riksdagen och gnäller över att domstolarna dömer lite som de vill trots att man har höjt straffvärden på flera brott. Det är besynnerligt!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.